Bezpieczna praca na podnośniku w okresie zimowym

 Kategoria Blog

Warunki atmosferyczne panujące zimą, stawiają wiele wyzwań przed operatorem podnośnika. Silny wiatr, opady śniegu i deszczu oraz niskie temperatury powodujące powstawanie lodu i szronu mogą powodować utrudnienia w pracy na wysokości. Przebywając na platformie podestu ruchomego, pracownicy muszą zdawać sobie sprawę z utrudnień oraz wiążących się z nimi zagrożeń. Niezbędne jest odpowiednie przeszkolenie pracowników, aby zapewnić im najwyższy poziom bezpieczeństwa pracy w utrudnionych, zimowych warunkach.

Spis treści:

  • Zagrożenia pracy na podeście ruchomym
  • Praca na podeście ruchomym a ryzyko poślizgnięcia
  • Praca na podnośniku zimą – regularne przeglądy
  • Obowiązki operatora podnośnika
  • Niskie temperatury a stan akumulatorów

We wpisie dowiesz się, jakie zagrożenia wynikają z pracy na podeście ruchomym w okresie zimowym, jak zniwelować ryzyko poślizgnięcia w trakcie pracy na podeście ruchomym i jakich elementów pojazdu dotyczą regularne przeglądy wykonywane zimą. Poznasz także obowiązki operatora podestu ruchomego.

Zagrożenia pracy na podeście ruchomym

Niska temperatura może mieć wpływ na obniżenie kondycji operatora podestu ruchomego. Znajdując się na dużej wysokości i będąc narażonym na podmuchy chłodnego powietrza, Operator podnośnika może szybko stracić temperaturę ciała, a zdolności manualne mogą pogarszać się. Obsługiwanie panelu sterowania zmarzniętymi rękami, wyposażonymi w grube rękawice, skutecznie utrudniają pracę. Rezultatem może być słabsza koncentracja i wolniejsze reakcje, niż w wypadku pracy w cieplejszą porę roku. Aby uniknąć negatywnych skutków działania niskiej temperatury, należy robić systematyczne przerwy w pracy w celu ogrzania się. Ponadto pracownik powinien być wyposażony w odpowiednio ocieplaną odzież roboczą i ocieplane rękawice.

Praca na podeście ruchomym a ryzyko poślizgnięcia

Niebezpieczeństwo w pracy na podnośniku może powodować oblodzenie oraz zaśnieżenie podłogi podestu. Przed rozpoczęciem pracy na podnośniku, należy skontrolować poziom stabilności pojazdu. Kontroli podlega także stan nawierzchni – zalegający na obszarze roboczym śnieg i lód należy bezwzględnie usunąć. Teren należy sprawdzić także pod kątem obecności dołków i wszelkich nierówności nawierzchni. Ważne jest, aby sprawdzić czy pojazd jest dobrze wypoziomowany. W razie potrzeby dopuszcza się wykorzystanie podkładów, które wypoziomują maszynę i zapobiegną jej ślizganiu się.

Praca na podnośniku zimą – regularne przeglądy

Aby praca na podnośniku koszowym była jak najbardziej bezpieczna, zaleca się wykonywanie regularnych przeglądów pojazdów. Podczas przeglądu ocenia się stan techniczny pomostu roboczego, kosza i bramki wejściowej do niego. Weryfikuje się także stan poręczy oraz krawężnika, które chronią pracownika przed upadkiem z wysokości. Ocenie podlega zarówno przestrzeń między poręczą a krawężnikiem, jak i poręcze pośrednie. Przegląd ma na celu weryfikację stanu ramienia zabezpieczającego i ocenę czytelności napisów ostrzegawczych i instrukcji obsługi.

Obowiązki operatora podnośnika

Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników podczas pracy na wysokości, należy nie tylko do pracodawcy ale także do operatora podestu ruchomego. Do obowiązków operatora należy między innymi kontrola kabli hydraulicznych i elektrycznych oraz sprawdzanie pracy podzespołów. Szczególnie istotne jest zweryfikowanie stanu układu hamulcowego, układu napędowego oraz stanu opon. Operator podnośnika ocenia także stan systemu hydraulicznego, sygnału przechyłu i wyłączników krańcowych. Szczególnej uwadze podlegają także podpory podnośnika, które zabezpieczają pojazd przed pochyleniem.

Niskie temperatury a stan akumulatorów

Niskie temperatury panujące zimą, mogą także prowadzić do rozładowania akumulatora podnośnika. Dodatkowym utrudnieniem będzie ładowanie akumulatora w niskiej temperaturze otoczenia – istnieje możliwość że silnik nie uruchomi się, bez względu na czas jego ładowania. Jeżeli temperatura powietrza spada poniżej 6 stopni Celsjusza, akumulatora nie uda się naładować. W takim wypadku należy przenieść akumulator w miejsce o temperaturze powietrza, powyżej 6 stopni Celsjusza.